Work-life balance jest koncepcją zapoczątkowaną na przełomie lat 70’ i 80’. Jej przewodnią ideą jest odnalezienie równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym, tak by praca koegzystowała bezpośrednio z życiem osobistym jednostki i pomagała jej w dążeniu do samorealizacji. Przedstawiamy 20 porad, które pomogą Ci osiągnąć taką właśnie równowagę.
1. Czas wolny od pracy to czas wolny od pracy
Nie zawsze będziesz w stanie oderwać się od pracy w czasie wolnym. Staraj się jednak, w miarę możliwości, nie zabierać pracy do domu, jeśli nie jest to konieczne. Dąż do tego, by swój wolny czas poświęcać przede wszystkim sobie oraz swojej rodzinie.
2. Nie spędzaj urlopu… w pracy
Wielu pracowników czuje się tak mocno przywiązanych do pracy, że poświęca się jej także podczas urlopu wypoczynkowego. Przejawia się to np. przeglądaniem służbowej poczty czy też telefonicznym kontaktowaniem się ze współpracownikami.Owszem, powinien istnieć sposób na awaryjny kontakt z Tobą ze strony pracodawcy, jednak nie będziesz miał szans na regenerację, jeśli na czas urlopu nie pozostawisz pracy za sobą.
3. Praca zdalna – jeśli to możliwe, wykonuj ją
Coraz więcej firm patrzy przychylnym okiem na możliwość wykonywania obowiązków przez pracowników w ich domach. Jeżeli nie stoi to w sprzeczności z polityką firmy, w której jesteś zatrudniony, poważnie rozważ taką formę świadczenia pracy. Nie wpływa ona negatywnie na efektywność, a zdecydowanie poprawi Twoje morale pracownicze.
4. Elastyczne godziny pracy – wcale nie dezorganizują przedsiębiorstwa
Popularność zyskuje także praca w systemie elastycznych godzin pracy. Jest to niezwykle zbawienne dla pracowników, którzy źle znoszą codzienną rutynę, samotnie wychowują dziecko czy też prowadzą nieregularny tryb życia. Zdecydowanie warto korzystać z takiego przywileju, jeśli tylko jest przewidziany regulaminem Twojego zakładu pracy.
5. Praca po godzinach? Tylko, jeżeli jest niezbędna
Praca w godzinach nadliczbowych jest niekiedy nieunikniona, ale nie może stać się codziennością. Staraj się, by nie zrzucano na Ciebie zbyt wielu obowiązków, które zaszkodzą Twojemu życiu prywatnemu i zmuszą Cię do ciągłej pracy po godzinach. Pamiętaj przy tym, że jeśli sytuacja w przedsiębiorstwie będzie tego realnie wymagała, z tytułu pracy w nadgodzinach należy Ci się wynagrodzenie.
6. Dbaj o atmosferę w firmie
O atmosferę w firmie muszą dbać wszyscy: zarówno pracodawca, jak i pracownicy. Zła atmosfera w miejscu pracy może poważnie odbić się na Twoim zdrowiu psychofizycznym, dlatego powinieneś dołożyć wszelkich starań, by łagodzić konfliktowe sytuacje. Pamiętaj: negatywna aura zawsze przekłada się na sferę prywatną!
7. Integracja między pracownikami – rzecz ważna!
Atmosferę w pracy zawsze poprawia bliższe poznanie osób dzielących biuro. Wprawdzie nie każdy może sobie pozwolić na kilkudniowe wypady integracyjne (np. z przyczyn rodzinnych), jednak na miarę swoich możliwości staraj się poznać współpracowników i nie rezygnuj ze wszystkich spotkań towarzyskich.
Może pracodawca jest w stanie zapewnić Ci odpowiedni kupon na potrzeby rozrywki (np. Kupon Travel & Beauty Pass, który oferuje Sodexo), który wykorzystacie wspólnie z kolegami z pracy?
8. Wspólne posiłki w pracy
Posiłek od zawsze jest momentem przerwy, w której odkładamy na chwilę swoje obowiązki, dlatego dobrym zwyczajem jest organizowanie wspólnych lunchów dla pracowników. Jeśli Twój zakład pracy takowe organizuje, zrób sobie faktyczną przerwę i spędź chociaż kilka chwil ze swoimi kolegami.
Możesz też wspólnie wybrać się ze współpracownikami na lunch, jeśli pracodawca je finansuje (umożliwia to np. Karta Lunch Pass czy Kupon Żywieniowy Pass).
9. Miejsce pracy? Niech służy też… rozrywce
Miejsce pracy nie może kojarzyć się tylko z zimnokrwistym biurem. Morale pracowników podniosą różne gadżety w firmie, takie jak np. konsole dla pracowników, czy… nawet firmowy zwierzak. Jeżeli w Twoim miejscu pracy brakuje miejsca, które mogłoby służyć rozluźnieniu atmosfery, możesz zaproponować takie rozwiązanie np. podczas zebrania pracowników przedsiębiorstwa.
10. Naucz się być asertywnym
Brak asertywności może poważnie odbić się na Twoim życiu prywatnym. Oczywiście zrozumiałe jest, że nowi pracownicy zawsze starają się pokazać z jak najlepszej strony, jednak taki stan rzeczy nie może trwać wiecznie. Z czasem staraj się nie przyjmować dodatkowych obowiązków, które są Ci nie na rękę.
11. Nie zapominaj o rozwoju!
Twoja praca powinna być miejscem, w którym będziesz się rozwijał, dlatego zawsze staraj się uczyć nowych rzeczy i rozwijać swoje kompetencje. Nie tylko dlatego, by być lepszym pracownikiem, ale też dlatego, by w przyszłości zwiększyć swoje szansę na awans, jak i na ewentualną zmianę pracy w przyszłości (gdyby z jakichkolwiek powodów aktualny pracodawca przestał spełniać Twoje oczekiwania).
12. Zarobki? Nie najważniejsze, ale… ważne
Utrzymanie równowagi zawodowej i prywatnej wymaga poczucia, że to, co robisz, daje Ci stabilizację finansową. Zarobki nie są wprawdzie najważniejsze w pracy, ale niska płaca z pewnością negatywnie odbije się na Twoim samopoczuciu. Nie bój się więc ubiegać o podwyżkę, a nawet poszukać lepiej płatnej pracy.
Czasami też pracodawca może zrekompensować Twój trud jakąś formą bonusu, jak np. Kuponem Podarunkowym, czy też przedpłaconą Kartą Podarunkową lub Kartą Premiową. Warto zwrócić uwagę, czy dane przedsiębiorstwo oferuje takie profity, mogą bowiem okazać się bardzo wartościowe.
13. Nie zostawiaj niedokończonych spraw
Niedokończone, kłopotliwe sprawy, mogą skutecznie popsuć Ci weekend czy wolny wieczór. O ile nie polecamy przesadnej pracy w nadgodzinach, warto niekiedy załatwić problematyczne kwestie nawet kosztem darmowych nadgodzin, by móc ze spokojną głową odpocząć w wolnym czasie.
14. Dbaj o aktywność fizyczną!
W zdrowym ciele zdrowy duch. Zdrowe ciało i duch z kolei to zwiększa efektywność w pracy, staraj się więc dbać o dobrą kondycję fizyczną. Bardzo często zakłady pracy finansują (lub dofinansowują) karty sportowe (np. Karta Flexi Pass), które świetnie zmotywują Cię do uczęszczania na zajęcia sportowe.
15. Realizuj swoje pasje
Człowiek, który porzuca swoje pasje na rzecz pracy, szybciej wypali się zawodowo. Nawet mimo nawału obowiązków, zawsze staraj się pielęgnować swoje zainteresowania i nie rezygnuj z nich. Brak czasu na Twoje hobby zdecydowanie obniży Twoje morale. Jeżeli macie wpływ na pewne świadczenia socjalne przyznawane w Waszej firmie, ciekawym pomysłem będzie np. Kupon Kulturalno-Rekreacyjny.
16. Poświęcaj czas rodzinie
Nie zawsze uda Ci się przedłożyć czas spędzony z rodziną nad pracę, ale – nie może być to regułą. Nigdy nie zaniedbuj swoich najbliższych i zawsze rekompensuj im okres, w którym musiałeś intensywniej poświęcić się pracy.
Bardzo budującym dodatkiem jest np. Karta Podarunkowa dla Dzieci, którą pracodawca może wręczyć swoim pracownikom. Jeśli możesz taką uzyskać od swojego chlebodawcy, z pewnością pozwoli Ci ona fantastycznie spędzić czas z Twoimi dziećmi.
17. Znajduj czas na sen i odpoczynek
Zaangażowanie w pracę i w rodzinę kosztuje ogromne ilości energii. Dlatego musisz pamiętać, by znajdować także czas na odpoczynek. Nie rezygnuj ze snu, z drzemek, czy nawet zwykłego relaksu na kanapie – inaczej grozi Ci poważne przemęczenie!
18. Rozwiązuj swoje problemy zdrowotne
Nie bagatelizuj swoich problemów ze zdrowiem: jego utrata odbije się na Twoim życiu zarówno zawodowym, jak i prywatnym. Kontroluj swój stan zdrowia i staraj się zapobiegać wszelkim dolegliwościom.
19. Kontroluj poziom stresu
Stres jest nieodzownym elementem każdej pracy. W zależności od jej charakteru i Twojej psychiki, może on niekiedy prowadzić do bardzo poważnych dolegliwości. Nie bój się w takiej sytuacji np. skorzystać z pomocy specjalisty.
20. Bądź dla siebie wyrozumiały
Tak samo jak każdy z nas, Ty też nie jesteś idealny. Będziesz podejmował złe decyzje i popełniał błędy. Staraj się z tym pogodzić i nie rozpamiętywać takich sytuacji. Inaczej obniży się Twoja pewność siebie i szybko stracisz wypracowaną równowagę!
Zachowuj zdrową równowagę!
Oczywiście nie ma uniwersalnego sposobu na osiągnięcie równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym, dlatego zyskanie tego stanu zależy przede wszystkim od Twojej motywacji i Twoich chęci. Pamiętaj jednak, że brak zachowania równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym odbije się na Twoim zdrowiu, samopoczuciu i relacjach z najbliższymi.
Artykuł partnera