Codzienna suplementacja witaminą D zalecana jest zarówno dorosłym, jak i dzieciom w okresie od września do kwietnia – kiedy działanie promieni słonecznych, mogących wytworzyć ją w skórze, jest ograniczone. Bezpieczne przyjmowanie odpowiednich dawek witaminy D pomaga zwalczyć niedobór i przeciwdziała pojawieniu się jego skutków: chorób przyzębia, zaburzeń ze strony układu odpornościowego, bólów kostno-mięśniowych. Zobacz, jakie są normy i ile witaminy przyjmować.

Okres jesienno-zimowy to czas ograniczonej ekspozycji na działanie słońca, które w naturalny sposób potrafi wytworzyć witaminę D w ciele człowieka. Latem wystarczy 15-20 minut przebywania na słońcu (skóra nie może być posmarowana kremem z filtrem), by uzupełnić dzienne zapotrzebowanie na witaminę. Zima jest newralgicznym czasem, kiedy trudno o uzyskanie jej z promieni słonecznych – dlatego tak łatwo o niedobór witaminy D. Jak poradzić sobie z problemem?

To może być niedobór witaminy D

Ciało daje nam sygnały: pobolewają nas kości, mięśnie, czujemy się rozbici i osłabieni, łatwo zapadamy na infekcje. Jeśli zaobserwowałeś u siebie takie symptomy, zbadaj krew i sprawdź, czy te skutki to nie zbyt mała ilość witaminy D. Normą i optymalnym stężeniem jest 30-50 ng/ml.

Kluczem odpowiednia suplementacja

O niedobór witaminy D można podejrzewać wiele osób z naszej strefy klimatycznej. Kwestię tę szczególnie porusza się zimą, kiedy ekspozycja słoneczna bywa ograniczona. Dlatego eksperci i lekarze zalecają suplementację witaminą D już od września aż do kwietnia. Przyjmowanie jej zimą jest elementem profilaktyki i może zapobiec np. pojawieniu się infekcji w organizmie, gdy ten jest osłabiony. Coraz częściej mówi się o tym, że warto stosować ją codziennie w celach prewencyjnych i w ten sposób zadbać o odporność.

Jakie są normy przyjmowania witaminy D w sezonie jesienno-zimowym?

W okresie od września do kwietnia zaleca się przyjmowanie witaminy D w następujących ilościach:

  • 1000 j.m. – dzieci od szóstego roku życia
  • 2000 j.m. – dorośli, osoby starsze, matki karmiące, ciężarne
  • 4000 j.m. – osoby otyłe lub ze stwierdzonym niskim poziomem witaminy D

Bezpieczne suplementy, czyli jakie?

Suplementując witaminę, warto zwrócić uwagę nie tylko na jej skład, ale także formę i pochodzenie. Na rynku są dostępne preparaty z naturalną witaminą D, pozyskiwaną np. z lanoliny. Diabetykom poleca się te suplementy, które w swoim składzie nie zawierają cukru. Warto wybierać mikroenkapsułowane preparaty, dzięki którym substancja czynna jest uwalniania w kontrolowany sposób, a przy tym bardziej stabilna. Osoby starszym oraz dzieciom zaleca się formuły instant, czyli postać tabletek niewymagającą popijania, która szybko rozpuszcza się na języku i nie wymaga popijania.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here