Dolegliwości takie jak zaparcia czy wzdęcia często są przez nas bagatelizowane, gdyż wywołują zazwyczaj jedynie dyskomfort lub lekkie bóle brzucha. Mimo to nie powinniśmy lekceważyć zarówno jednego jak i drugiego, ponieważ w ten sposób organizm próbuje zwrócić naszą uwagę na większy problem. Warto przeanalizować nasz dotychczasowy sposób żywienia jak również czy nasza aktywność fizyczna nie jest zbyt mała, ponieważ wzdęcia lub zaparcia mogą być początkiem poważniejszych problemów z układem pokarmowym.

Przyczyny wzdęcia

Wzdęcie to tak naprawdę zbieranie się zbyt dużej ilości gazów w jelitach. Najczęściej jest to spowodowane zbyt szybkim jedzeniem, spożywaniem ciężkostrawnych posiłków lub za dużą ilością białka w diecie. Zatrzymywanie gazów może też być wynikiem nietolerancji pokarmowej, np. laktozy. W rzadszych przypadkach jest wynikiem chorób takich jak zespół nadwrażliwego jelita czy problemy z wątrobą lub trzustką.

Przyczyny wzdęcia

Jak pozbyć się wzdęcia?

Zanim sięgniemy po produkty apteczne warto spróbować domowych sposobów na zmniejszenie gazów w jelitach.

  • Spacer lub bieganie – ruch,który wymaga pracy mięśni brzucha wspomaga perystaltykę jelit, dzięki czemu pokarm nie zalega zbyt długo w naszym przewodzie pokarmowym, a świeże powietrze ma dodatkowy pozytywny wpływ na nasze trawienie.
  • Masowanie brzucha – ważne aby masować w jedną stronę, zgodnie z ruchem wskazówek zegara, zachowując delikatność, gdyż mocno wzdęty brzuch może boleć przy większym ucisku.
  • Napar z ziół – najlepiej sprawdzi się koper włoski, kminek lub melisa. Warto też wprowadzić do naszej codziennej kuchni kminek, imbir i miętę. Wszystkie te produkty zmniejszają ilość gromadzonych gazów i można je podawać nawet małym dzieciom.
  • Nietolerancja pokarmowa – jeśli podejrzewasz u siebie nietolerancje na któryś ze składników w diecie, spróbuj się go wystrzegać przez kilka dni by upewnić się, że to on jest odpowiedzialny za Twoje złe samopoczucie.
  • Więcej błonnika – wprowadź do diety więcej produktów z dużą zawartością tego składnika gdyż przyśpiesza proces trawienia. Owoce, warzywa i orzechy powinny być stałym punktem w diecie.
  • Pij wodę – Wypijanie większej ilości płynów,wpływa korzystnie na perystaltykę jelit i może zapobiegać wystąpieniu uczucia wzdęcia. Pamiętajmy natomiast, że nie powinny być to płyny wysoko słodzone a tym bardziej gazowane

Jeśli mimo zastosowania się do tych metod po kilku dniach nadal odczuwamy wzdęcie, warto udać się do apteki po leki, które w większości, dostępne są bez recepty. Tabletki na wzdęcia zawierają symetykon, substancję zmniejszającą objętość i napięcie pęcherzyków gazu z dodatkiem ziół przyspieszających trawienie, dzięki czemu objawy ustępują w krótkim czasie od zażycia.

Jak pozbyć się wzdęcia

Przyczyny zaparcia

O zaparciu mówimy wtedy gdy oddawanie stolca zostało wstrzymane na okres kilku dni lub jest go bardzo mało, zaś wypróżnianie wymaga wysiłku i sprawia ból. Najczęściej towarzyszy temu bolesność brzucha i wzdęcia. Częstą przyczyną problemów z wypróżnianiem są podróże, zmiana diety lub wody,zazwyczaj trwają parę dni i wtedy nie powinny nas niepokoić jest to standardowa reakcja organizmu. Natomiast jeśli sytuacja trwa tydzień lub dłużej, bóle brzucha się nasilają, powinniśmy przyjrzeć się naszym zwyczajom żywieniowym gdyż 90% problemów wynika z nieregularnego spożywania posiłków, picia małej ilości wody lub zjadania zbyt dużej ilości słodyczy. W pozostałych przypadkach problemy te mogą mieć swoje podłoże w takich dolegliwościach jak niedoczynność tarczycy czy cukrzycy.

Jak walczyć z zaparciem?

Najważniejsze w walce z zaparciem jest uregulowanie naszego trybu dnia i tego co stanowi podstawowe naszej diety. Tak jak przy wzdęciach w większości przypadków jesteśmy w stanie zażegnać problem bez przyjmowania specjalistycznych leków.

  • Jedz regularnie – Najlepiej jeść 5 posiłków dziennie w stosunkowo równych odstępach czasu. Porcję nie powinny być zbyt duże tak by nie obciążać układu pokarmowego.
  • Jedz mniej ale lepiej – Białe pieczywo zamień na chleb pełnoziarnisty, a ziemniaki na makaron durum. Produkty te sycą nas na dłużej przez co możemy zjeść mniejsze porcje. Dodatkowo produkty z pełnych ziaren mają większą ilość błonnika niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania naszych jelit.
  • Unikaj słodyczy – Zrezygnuj z jedzenia czekolady, produktów z kakao i wszystkiego co zawiera dużą ilość cukru.
  • Nawadniaj się – Warto wypić dodatkową szklankę wody 15 min przed posiłkiem. Najlepiej wybrać niegazowaną wodę mineralną. Wypicie 2 litrów wody w ciągu dnia jest minimum przy tych dolegliwościach.
  • Ćwicz – Zacznij dzień od 15-20 minut ćwiczeń. Może to być dowolny sport byle wykonywany regularnie. Ruch pozytywnie wpływa na nasz układ trawienny.
  • Naturalne wspomagacze – wprowadź do diety suszone śliwki, rodzynki, daktyle lub figi. Wszystkie te produkty w naturalny sposób pobudzają jelita do intensywniejszej pracy.
  • Zrób napar – Udowodniono, że regularne picie naparu z ziarenek siemienia lnianego wspomaga wypróżnianie, dodatkowo działa osłonowo na jelita i żołądek dlatego warto go stosować codziennie przed snem.
  • Pij mleko – Dostarczaj organizmowi żywe kultury bakterii kwasu mlekowego, czyli tzw. probiotyki,które regulują skład flory bakteryjnej w jelitach. Znajdują się one w niektórych jogurtach, kefirach, maślance, zsiadłym mleku.

Jak walczyć z zaparciem

Kiedy nie działają żadne z naturalnych sposobów warto rozważyć zakup środków przeczyszczających, pamiętajmy jednak o tym, że nie są one przeznaczone do długotrwałego stosowania. Organizm może szybko przyzwyczaić się do takiego wspomagania co w późniejszym okresie będzie skutkować niemożliwością wypróżniania się bez zażycia leku. Taka sytuacja może się bardzo źle skończyć. Większość środków zawiera substancje syntetyczne, które mogą w ostateczności doprowadzić do zapalenia jelita grubego.

Pamiętajmy, że długotrwałe zaparcia lub częste wzdęcia to nie tylko dyskomfort. Nieleczone problemy jelitowe mogą skutkować poważnymi schorzeniami. Dlatego jeśli mimo wprowadzonych zmian w sposobie odżywiania i trybie życia, Twoje dolegliwości nie mijają, a leki pomagają tylko czasowo warto udać się do lekarza, który zleci badania by wykluczyć choroby i ustalić przyczynę zaburzeń.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here