Firma

Model biznesowy – czym jest i dlaczego jest potrzebny w Twojej firmie

Model biznesowy to rzecz, którą każda firma powinna mieć, chociaż często tak nie jest. Dlaczego warto znaleźć się w gronie tych, którzy o model zadbali?

  1. Czym jest model biznesowy?
  2. Co daje dobrze opracowany model biznesowy?
  3. Dlaczego w firmach potrzebny jest opracowany model biznesowy?
  4. Przykłady modeli biznesowych

Czym jest model biznesowy?

Każda firma, która wchodzi na rynek, niezależnie od tego czy jest niewielkim rodzinnym przedsiębiorstwem czy ogromną korporacją, na dłuższą metę musi posiadać jakąś strategię rozwoju. Model biznesowy pozwala nie tylko na odnalezienie najważniejszych cech firmy i ustalenie, czym i w jaki sposób będzie się ona zajmować, ale pozwala również na ustalenie swojej pozycji na rynku i znalezienie sposobów na przebicie się ponad konkurencję. Jeżeli mamy model biznesowy i trzymamy się go podczas rozwijania naszej firmy, z dużym prawdopodobieństwem będziemy w stanie o wiele efektywniej się rozwijać niż firma która go nie posiada. Więcej dowiesz się czytając opis, czym jest model biznesowy na blogu Harbingers.io.

Co daje dobrze opracowany model biznesowy?

Dobrze stworzony model biznesowy pozwala na wiele rzeczy. Przede wszystkim pozwala na prognozowanie ekonomicznej efektywności naszej firmy, i to biorąc pod uwagę czynniki zewnętrzne oraz otoczenie jakie nam towarzyszy. Posiadając taki model jesteśmy w stanie jasno określić, w jakich sprawach wypadamy lepiej, a w jakich gorzej od konkurencji oraz gdzie leżą pola których eksplorowanie może nam umożliwić wybicie się ponad inne przedsiębiorstwa w naszej branży. Dobrze zrobiony model biznesowy to także długofalowa strategia rozwoju marki, dzięki której mamy jasno określone cele które chcemy realizować i nie gubimy się w natłoku możliwości, trwoniąc pieniądze na rozwijanie czego popadnie.

Dlaczego w firmach potrzebny jest opracowany model biznesowy?

Model biznesowy to nie tylko tabelki i przewidywania, ale przede wszystkim jasna i ściśle określona droga do rozwoju i konkurowania ponad innymi firmami w branży. Posiadając go jesteśmy automatycznie wyniesieni ponad te przedsiębiorstwa, które nie zadbały o stworzenie swojego planu i jednocześnie mamy nad nimi ogromną przewagę, ponieważ wiemy w jaki sposób i w jakim kierunku chcemy się rozwijać. Trzymanie się modelu biznesowego w trakcie rozwoju firmy pozwala również na uniknięcie sytuacji, gdy podejmujemy wiele różnych projektów na raz tylko po to, by w połowie prac odkryć że spora część z nich zupełnie nie przyniesie nam korzyści. Model jest więc również swoistym drogowskazem pokazującym, gdzie warto wprowadzać innowacje. Więcej na ten temat odkryje dla Ciebie agencja marketingowa Harbingers.io.

Przykłady modeli biznesowych

Na przestrzeni lat i w miarę rozwoju ekonomii oraz wielkich biznesów powstało wiele różnych modeli biznesowych, które wciąż są w powszechnym użyciu i z których wiele firm korzysta, jedynie dopasowując ogólny schemat do swoich możliwości. Do najbardziej rewolucyjnych i najpopularniejszych zaliczamy między innymi:

  • model cash machine, zakładający że firma szybciej zbiera pieniądze od swoich klientów, niż musi rozdzielić je pomiędzy kontrahentów i pracowników;
  • crowdfunding, bardzo popularny w przypadku wszelkiego rodzaju startupów: zamiast samemu finansować działalność cedujemy to zadanie na naszych odbiorców i docelowych klientów;
  • freemium, model szczególnie często wykorzystywany dla dóbr cyfrowych. Zakłada udostępnienie dobra lub usługi za darmo, ale z możliwością wykupienia w jej ramach wersji premium lub dodatkowych funkcjonalności;
  • model open business, zakładający współpracę wielu podmiotów w ramach jak najszybszego osiągania coraz to nowych innowacji.

Shares: